[Analiză] Cum a ajuns lacul din Rădăuți, un simbol de altădată, în starea jalnică de astăzi? Rădăuțenii s-au săturat, sesizăm autoritățile locale!

Lacul de altădată

Parcul „Alexandru Sahia” din Rădăuți și lacul din mijlocul acestuia au ajuns astăzi să arate mai rău decât un loc părăsit. Cu deșeuri aruncate la tot pasul, cu o apă aproape secată și necurățată de ani de zile, acest loc ce era în trecut o mândrie a Rădăuțiului a ajuns astăzi într-o stare de nedescris.

Pentru a înțelege cum a ajuns lacul în această stare, trebuie să înțelegem povestea din spatele degradării lui (cine s-a îngrijit de el și prin ce operațiuni și contracte a trecut această zonă).

 

(1) Anul 1994, primul contract de concesiune al insulei

În data de 2 ianurie 1994 a fost încheiat un contract de concesiune pentru o suprafață de teren de 250 de mp de la lac, între Primăria Rădăuți și SC Carlos SRL. Despre această firmă SC Carlos SRL nu am aflat alte informații, este posibil să fie radiată deja. La momentul concesiunii, parcul era într-o stare destul de degradată (pereții pietruiti ai interiorului dărâmați în 3-4 locuri, stâlpii de susținere a lanțurilor vechi lipseau cam jumatate, băncile degradate). Din cauza datoriilor dintr-o altă afacere, respectivului concesionar i-a fost pus sechestru pe firmă, iar banca a scos la licitație inclusiv această proprietate, licitație câștigată în anul 2003 de firma SC Apollo SRL, deținută de primarul Aurel Olărean.

În România, proprietatea poate fi publică sau privată. Concesiunea publică este un mijloc prin care se valorifică proprietatea publică, prin care se pune în valoare un bun aflat în proprietatea statului sau, în cazul de față, a unui municipiu, Municipiul Rădăuți. Concesiunea publică este prevăzută de Ordonanța de Urgență nr. 54/2006 și printre trăsăturile ei este faptul că bunul concesionat (în cazul nostru, cei 250 de mp de teren), nu poate fi întrăinat (vândut), primăria păstrând dreptul de dispoziție asupra lui. Pentru a exploata acel bun, concesionarul (în cazul de față, firma Carlos SRL) plătește concedentului (primăriei) o sumă de bani (redevența).

(2) Anul 2009, dreptul de concesiune se trasferă către SC Apollo SRL, firmă deținută de soția primarului Olărean

Din informațiile obținute de grupul „Rădăuțiul Civic”, în anul 2009 se încheie un contract între Primăria Rădăuți reprezentată, la acea vreme, de primarul Aurel Olărean și firma S.C. Apollo SRL, administrată de Lacramioara Olărean, chiar soția domnului primar, prin care se transmite dreptul de concesiune.  (culmea e că în anul 2009 eram deja în Uniunea Europeană și România avea deja legi privind conflictul de interese: Legea nr. 161/2003 sau chiar reglementări în Codul Penal – Legea 278/2006).

Astfel, primăria transmite dreptul de concesiune ca urmare a faptului că firma Apollo SRL câștigase o licitație în anul 2003, organizată de Biroul Executor Judecătoresc „Lex Imperyon Miron”. Terenul ajunge să fie concesionat de APOLLO SRL pentru o perioadă de 25 de ani, începând din anul 1994, adică pentru perioada 2 ianuarie 1994 – 2 ianuarie 2019.

Printre obligațiile firmei SC Apollo SRL se numărau cea de a exploata bunul direct, de a plăti redevența și de a-i „respecta obiectul de activitate”. De asemenea, printre obligațiile firmei se numără cea de a respecta condițiile impuse de faptul că bunurile sunt proprietate publică („protecția mediului”, „conservarea patrimoniului”). Apare aici o primă întrebare: de ce nu au introdus juriștii din primărie o obligație pentru concesionar de a păstra în bună stare terenul și lacul sau eventuale penalități pentru nerespectarea obligației? Având în vedere cum s-a făcut concesionarea, întrebarea rămâne retorică.

Primăria avea dreptul să „inspecteze bunurile concesionate” pentru a vedea dacă firma Apollo își respectă obligațiile. Contractul pe care îl atașăm mai jos arată că redevența a fost plătită pentru toți cei 25 de ani. Acest contract vizează, așadar 250 mp care reprezintă insula de la lac (nu luciul apei și nici parcul):

Download (PDF, Unknown)

Documentele prezentate în această analiză au fost obținute în baza Legii nr. 544/2001, legea informațiilor de interes public, unde orice cetățean are dreptul să ceară informații de interes public de la autoritățile publice

(3) Anul 2011, Primăria Rădăuți anunță investiții în parcul „Al. Sahia”

Aurel Olărean, 2011: „La finalul lucrărilor parcul de la lac va arăta ca o oază modernă de verdeaţă”

În presa locală de la acea vreme primăria anunța că parcul va intra într-un program de reabilitare finanțat de Ministerul Mediului de aproximativ. 130.000 de euro. Printre lucrările anunțate se număra amenajarea unei suprafețe totale de 9.487 mp, parc şi luciu de apă. Primarul Aurel Olărean anunța că „Principalele lucrări care se vor executa în cadrul reabilitării sunt curăţirea şi toaletarea arborilor şi arbuştilor ornamentali, reînnoirea şi îmbogăţirea cu specii ornamentale a plantaţiilor existente, reabilitarea aleilor, schimbarea mobilierului şi a coşurilor de gunoi, refacerea şi punerea în funcţiune a sistemului de iluminat nocturn ecologic, gazonarea suprafeţei existente, montarea de instalaţii de irigat cu aspersoare, dotarea cu WC-uri ecologice, cât şi lucrări de întreţinere a lacului”.

Nu avem informații legate de acest proiect, dacă și cum s-a făcut.

(4) Anul 2013, terenul care cuprinde luciul apei (lacul efectiv) este trecut din domeniul public al Municipiului Rădăuți, în domeniul privat al acestuia și concesionat fără licitație publică

La cererea SC Apollo SRL, prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 117/2013, Consiliul Local aprobă:

  • trecerea suprafeței de teren de 361 de metri pătrați din Parcul „Al. Sahia” din domeniul public al municipiului, în domeniul privat (luciul apei – lacul efectiv);
  • concesionarea, fără licitație publică, a acestei suprafețe de teren pentru 49 de ani, „în vederea amenajării și extinderii construcției”.
  • valoarea de concesionare a terenului era de 29.270 de lei (aprox. 7000 de euro) plătibilă în maxim 3 luni de la acea hotărâre dată în data de 25 iulie 2013 SAU suma de 99.200 lei (aprox. 20.000 de euro), plătibilă în 25 de ani.

S-a ales varianta de plată a redevenței în sumă de 29.270 de lei, plătită în 3 luni, adică  aprox. 20 euro/mp, de spatiu amenajat, în conditiile în care în această zona, prețurile de vânzare de terenuri, e adevărat, erau peste 100 de euro/mp. 

Download (PDF, Unknown)

În contractul de concesiune încheiat în anul 2013 se arată că:

  • firma Apollo SRL putea subconcesiona terenul (lacul), doar cu aprobarea Primăriei Rădăuți;
  • firma Apollo SRL nu putea înstrăina terenul (lacul) și nici nu-i putea schimba destinația, decât cu acordul Primăriei Rădăuți.

De asemenea, există aceleași obligații ale firmei SC Apollo SRL de a respecta condițiile impuse de faptul că bunurile sunt proprietate publică (doar că de data aceasta erau deja trecute în domeniul privat al Municipiului Rădăuți), și anume: „protecția mediului”, „conservarea patrimoniului”. Atașăm mai jos și acest contract din anul 2013:

Download (PDF, Unknown)

Documentele prezentate în această analiză au fost obținute în baza Legii nr. 544/2001, legea informațiilor de interes public, unde orice cetățean are dreptul să ceară informații de interes public de la autoritățile publice

(5) Anul 2015, eforturi de păstrare a lacului într-o stare decentă, dar mai mult din partea cetățenilor

În 2015, lacul se afla deja într-o stare degradată. În data de 7 martie 2015, presa locală anunța că parcul și lacul au fost curățate la inițiativa unor cetățeni inimoși de o echipă formată din angajați ai serviciului de salubritate, angajați ai primăriei, persoane asistate social, dar și voluntari. La acea vreme, viceprimarul Tiberiu Maerean arăta că „factura pentru curățenie ar fi urmat să fie plătită de firma Apollo SRL Rădăuți, către care era concesionată acea suprafață. Dacă s-au mai aplicat sau nu amenzi, nu știm.

 

 

(6) Anul 2016 – Firma fostului primar Olărean vinde firmei AVACONSULTING SRL doar clădirea de la lac (patiserie, cofetărie și terasă) și încearcă să obțină acordul Primăriei pentru a subconcesiona terenul de sub clădire (insula) și terenul care cuprinde lacul (luciul apei)

În luna februarie 2017, presa locală anunța că restaurantul „Insula” de la lac, aparținând primarului Olărean a fost cumpărat de Cătălin Miron (candidatul PNL la primăria Rădăuți în anul 2016), alături de un partener, pentru suma de 150.000 de euro. Tot articolul citat arăta că suma ar fi, în realitate mult mai mică, poate chiar sub 10.000 de euro. 

Vânzarea a avut loc în data de 20 aprilie 2016când SC APOLLO SRL (deținută de Aurel Olărean) a vândut către SC AVACONSULTING SRL Suceava (deținută de Anton Vlad Alexandru, asociat unic) construcția reprezentând patiserie, cofetărie și terasă.

Firma Apollo SRL nu putea să vândă și cele două terenuri pe care le avea concesionate de la Primărie (insula și luciul apei, adică lacul), pentru că cele două contracte interziceau vânzarea terenurilor fără acordul Primăriei, așa că a vândut doar construcția și:

  • s-a obligat prin contractul de vânzare a construcției să vândă sau să subconcesioneze cele două terenuri, dacă obține acordul Primăriei, respectiv
  • dacă nu obține acordul Primăriei, s-a obligat să dea în judecată Primăria.

Conform contractului, firma Apollo SRL nu putea să înstrăineze terenul concesionat și nici să subconcesioneze fără acordul Primăriei Rădăuți, așa că singura soluție era să obțină acordul Consiliului Local. Zis și făcut. În data de 3 martie 2017, cele două firme solicitau Consiliului Local să li se aprobe subconcesionarea (de la SC Apollo la SC AVACONSULTING), iar această solicitare era pusă pe ordinea de zi ca să fie discutată de aleșii noștri locali.

La ședința din data de 23 martie 2017, consilierii locali au decis că se va face un proiect pentru a aproba subconcesionarea celor două terenuri (insula și suprafața lacului).

Ne întrebăm, atunci, în mod natural, la acel moment oare consilierii locali nu cunoșteau starea degradată a lacului și a insulei aflate încă în concesiune la SC APOLLO SRL? De ce nu au condiționat această subconcesiune de faptul ca lacul să fie întreținut și îngrijit corespunzător? Cum au ajuns la concluzia că trebuie să fie de acord imediat cu subconcesiunea? Haideți să aflăm. Din păcate, pe site-ul Primăriei nu este încărcat procesul verbal de la acea ședință, din 23 martie 2017 (fiind cam singurul lipsă din acele luni).

Noroc că există transmisiuni și înregistrări ale ședințelor de Consiliu Local. Transmisiunea video ne arată că nimeni nu a intervenit, nu a luat cuvântul, iar toată discuția pe acel punct a fost de fix 40 de secunde.

Cu toate acestea, firmei Apollo i se răspunde și i se spune că se va elabora un proiect de hotărâre de Consiliu Local. În aprilie 2017, domnul Primar Nistor Tătar inițiază un proiect de refuz al subconcesionării, arătând că vânzarea s-a realizat ilegal (în 2018, un an mai târziu, Tribunalul Suceava îi va arăta că, de fapt, vânzarea a fost legală pentru că nu s-a vândut terenul concesionat al Primăriei, ci clădirea). Toată discuția, consemnată și în procesul verbal, la punctul 11  se poartă în jurul subiectului și în final, toți cei 15 consilieri se abțin, adică nu votează nici pentru respingerea subconcesiunii (de la Apollo SRL la AVACONSULTING SRL, noul proprietar al clădirii), nici în favoarea ei.

(7) Anul 2017 – Primăria Rădăuți dă în judecată SC Apollo SRL și cu firma AVACONSULTING SRL, dar pierde și pe fond și în apel. Motivul?

Primăria Rădăuți a dat în judecată firma fostului primar Olărean, așa cum chiar primăria a comunicat, iar alte informații nu pot fi furnizate, tocmai pentru că există un proces pe rolul instanțelor.

Să vedem despre ce e vorba. Procesele dintre firma Apollo SRL și Primăria Rădăuți n-au fost puține, multe date chiar de neplata taxelor și impozitelor locale, de decizii de impunere etc. Conform informațiilor de la Tribunalul Suceava, procesul a fost deschis în data de 7 martie 2017, dosarul având numărul 1519/86/2017*. Steluța din numărul dosarului arată că este vorba despre o cauză rejudecată. Pe fond, în data de 3 octombrie 2017, la Tribunalul Suceava, Primăria a pierdut procesul și a fost obligată să plătească cheltuieli de judecată de 3000 de lei (1000 către firma Apollo SRL și 2000 de lei către firma Avaconsulting SRL).

Vă prezentăm hotărârea dată de instanță pe fondul cauzei. Pe scurt, Tribunalul Suceava spune așa:

  • SC Apollo SRL a vândut către AVACONSULTING SRL doar clădirea, nu și terenurile concesionate;
  • Vânzarea a fost una legală și vânzarea acelei clădiri nu privește Primăria Rădăuți.
  • SC Apollo SRL s-a obligat să încerce obținerea acordului primăriei ca să subconcesioneze și terenurile, lucru care nu i-a ieșit.
  • În continuare, firma deținută de Aurel Olărean are acele terenuri (insula și lacul) concesionate de la Primăria Rădăuți, deci problema legată de starea lacului și a insulei este direct între Primărie și SC Apollo SRL.

Download (PDF, Unknown)

În data de 9 februarie 2018, Primăria Rădăuți a introdus apel, dar l-a pierdut și pe acesta. Pe site-ul instanțelor de judecată, la Curtea de Apel Suceava, în lista de căutări,  există un singur proces din anul 2017 între Primărie și Apollo SRL, cu obiectul de constatare nulitate act (probabil nulitatea acelei vânzări). În acest proces, chiar de curând (12 aprilie 2018) Primăriei i-a fost respins apelul ca nefondat, aceasta fiind obligată să plătească cheltuieli de judecată firmei deținute de Aurel Olărean în valoare de 1000 de lei.

Deci, după ce firma Apollo SRL a lăsat în paragină lacul, tot Primăria Rădăuți îi plătește cheltuieli de judecată pentru că a introdus un apel nefondat (Primăria a ales o modalitate incorectă de a se judeca cu Apollo SRL, raportul lor fiind contracul de concesiune, nu vânzarea clădirii).

Primăria Rădăuți mai poate face recurs în 30 de zile de la comunicarea hotărârii, la Înalta Curte de Casație și Justiție, la București. 

Instanța de fond (Tribunalul Suceava) a arătat că Primăria și juriștii de la primărie care au introdus acțiunea au greșit cerând anularea vânzării clădirii, pentru că acea clădire nu se află în niciun raport cu Primăria. Așa cum a arătat și Tribunalul Suceava, Primăria trebuia să cheme în judecată doar firma Apollo, cu privire la concesiunea celor două terenuri (lacul și insula), nu cu privire la vânzarea clădirii de pe insulă.

În ultima perioadă, mai mulți rădăuțeni au dezbătut intens acest subiect și credem că locuitorii acestui oraș merită să cunoască realitatea și să primească un răspuns clar de la autorități cu privire la soluțiile acestei situații. 

Care sunt soluțiile și cine e responsabil pentru ce anume?

Dacă ați avut răbdare să citiți până aici, înseamnă că ați aflat că povestea din spatele lăsării în paragină a lacului nu e chiar atât de simplă. Starea în care a ajuns lacul și parcul se datorează unui număr multiplu de factori, dar, în primul rând, neglijenței autorităților locale de la momentul încheierii respectivului contract de concesiune în anul 2013 (concesiunea lacului), a faptului că respectarea sa nu a fost verificată constant sau chiar a faptului că, inclusiv în prezent, nu s-a acționat suficient de prompt și hotărât pentru rezolvarea problemei.

Concesiunea insulei (terenul pe care este acea construcție) s-ar încheia la data de 2 ianuarie 2019. Concesiunea lacului (partea cu apă stătătoare) este concesionat conform contractului din 2013,  pentru perioada 1 august 2013 – 1 august 2062.

În condițiile acestea, ceea ce putem să facem sunt următoarele lucruri:

Cu privire la lac:

  1. Solicităm Primăriei Rădăuți:
    • să ne comunice clar până când este valabilă concesiunea lacului și până când e valabilă concesiunea insulei.
    • să ne arate ce obligații are firma Apollo SRL cu privire la întreținerea insulei și a lacului (dacă erau trecute astfel de obligații);
    • să ne comunice modul în care Primăria a verificat îndeplinirea acestor obligații și ce anume a făcut pentru rezolvarea situației;
    • să rezilieze cât mai repede contractele de concesiune dintre Primărie și SC Apollo SRL, pentru că aceste lucruri țin de Primărie, nu de o instanță, chiar Tribunalul Suceava a spus-o în hotărârea dată pe fond. 
  2. Solicităm Primăriei și Servicii Comunale SA să ecologizeze zona respectivă cât mai curând posibil, întrucât aceasta deja s-a transformat într-un focar de infecție și de mirosuri neplăcute pentru toți rădăuțenii.

Dacă aceste aspecte nu se rezolvă prin implicarea autorităților locale, focarul de deșeuri de la lac riscă să atragă atenția și a altor autorități precum Garda de Mediu sau Direcția de Sănătate Publică.

Cu privire la parcul de lângă lac:

Parcul nu a fost concesionat, ci doar lacul și insula, așa că acesta reprezintă doar o mică problemă din paginile citite mai sus și complicația legată de lac și insulă. Pentru acest motiv, solicităm ca autoritățile să își facă treaba, adică să îl întrețină constant și să asigure igienizarea periodică a zonei, la fel ca în orice alt parc din Municipiul Rădăuți

Conform art. 12 alin. 1 din Legea nr. 24/2007Întreţinerea spaţiilor verzi se asigură de către proprietarii şi administratorii acestora.

De curând, autoritățile au igienizat parcul „Al. Sahia” la sesizarea fotografului Cătălin Urdoi. Pentru ca această curățenie să fie de durată, o soluție este ca Poliția Locală să aplice amenzi pentru aruncarea deșeurilor sau chiar să fie făcută o investiție cu instalarea de camere de luat vederi în acea zonă, dacă bunul simț e atât de rar în zilele noastre.

 

 

 

 

 

 

 

Semnează și tu solicitarea către autorități!

Download (PDF, Unknown)

Am trecut toate aceste puncte și propuneri într-o adresă pe care vrem să o trimitem către Primăria și Consiliul Local Rădăuți. Te invităm să ni te alături și să o semnezi și tu, fie printr-un comentariu la această postare, cu nume și prenume, fie aici, semnând această petiție onlinehttps://petitieonline.net/petitie/00566149

Sperăm ca nemuțumirea arătată în mod constant de rădăuțeni și cererile repetate ale acestora în care au solicitat intervenția autorităților să nu rămână fără răspuns.

Vom transmite aceste solicitări și vă vom ține la curent! Dacă aveți informații suplimentare sau dacă sesizați că unele informații nu sunt precise, vă rugăm să ne scrieți pentru a completa / corecta materialul. Am realizat această analiză pentru că această situație trebuia explicată rădăuțenilor și acel loc merită mai mult.

 

O analiză realizată de echipa „Rădăuțiul Civic”

Comments

comments

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Voluntar pentru Rădăuți, ediția a II-a - o acțiune pentru cetățeni mai implicați - Rădăuțiul civic
  2. Voluntar pentru Rădăuți – ediția a II-a | Suceava News Online

Comments are closed.