UPDATE 31 iulie: Am transmis cele două adrese către Primărie și Consiliul Local – una legată de ce am scris mai jos, respectarea termenelor de consultare publică. Cea de a doua este legată de adoptarea unui nou regulament pentru finanțările nerambursabile, fără consultare și cu o serie de neconcordanțe cu legea 350/2005.
Adresa-nr.-6-RC-respectare-termene-de-consultare-publică
Adresă-nr.-7-RC-punct-de-vedere-regulament-finanțări
Update 2 – 31 iulie: Lipsa publicării celorlalte proiecte de hotărâri de consiliu local a fost motivată de faptul că ele sunt adoptate în regim de urgență. În privința observațiilor făcute asupra textului noului regulament, acesta a fost adoptat fără ca respectivele observații să fie analizate sau discutate (din păcate, au fost discutate abia la final (partea a 3-a), fără a fi înțeles scopul adresei noastre).
Înregistrările ședinței le găsiți aici: Partea 1 / Partea a 2-a / Partea a 3-a
____________________________________________________________________________
Unul dintre obiectivele grupului nostru civic îl reprezintă stimularea cetățeniei active, ajutarea cetățenilor să înțeleagă mai bine deciziile care sunt luate în numele lor și pentru ei. Astăzi, 28 iulie, cu trei zile înainte de sfârșitul lunii iulie observăm un articol pe site-ul publicației „Știri din Bucovina” care ne informează (pe noi, rădăuțenii) că luni, pe 31 iulie, la ora 10:00 va avea loc o ședință de Consiliu Local. Ordinea de zi are nu mai puțin de 30 de puncte pe listă.
Fie că este vorba de:
- rectificarea bugetului Primăriei Rădăuți;
- stabilirea salariilor pe noua lege a salarizării pentru personalul din Primărie;
- regulament pentru implicarea publicului în elaborarea planurilor de urbanism;
- recalcularea cuantumului chiriei ANL;
- un nou regulament pentru finanțări nerambursabile;
- stabilirea criteriilor pentru repartizarea de locuințe sociale, vânzări directe de terenuri, investiții, aproape toate aceste proiecte de hotărâri sunt acte normative.
Ce spune legea?
- Legea 52/2003 privind transparența decizională spune că orice anunț al unui act normativ trebuie adus la cunoștința publicului cu cel puțin 30 de zile înainte de a fi supus avizării (cerință greu de îndeplinit având în vedere că în general proiectele se fac pe repede înainte, fără o planificare pe termen mediu) și, mai important, trebuie să fie publicate și supuse consultării publice minim 10 zile înainte.
- Legea 215/2001 privind administrația publică locală spune următoarele, la articolul 39:
(3) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unităţii administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţie consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
(6) Ordinea de zi a şedinţei consiliului local se aduce la cunoştinţă locuitorilor comunei sau ai oraşului prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Mai mult, adoptarea unor astfel de hotărâri fără publicarea lor prealabilă, fără respectarea termenului de 10 zile reprezintă motive de nelegalitate ale lor și acestea pot fi oricând anulate de o instanță de judecată, la sesizarea cetățenilor sau chiar a Prefectului de Suceava care are rolul să verifice această legalitate a hotărârilor adoptate de Consiliile locale din tot județul.
Care e situația la noi?
Legat de proiectele de hotărâri de Consiliu Local, din cele 30 de puncte, numai 4 au fost publicate pe site-ul www.primariaradauti.ro și suntem în data de 28 iulie, cu 3 zile înainte de ședință, urmează weekendul.
Legat de ordinea de zi, nici acum nu este publicată, deși se pare că a fost trimisă către presă (așa cum am făcut referire la început, la articolul din „Știri din Bucovina”). Mai mult, în această lună, iulie 2017, pe lângă această ședință de Consiliu, au mai avut loc 2 ședințe extraordinare de Consiliu local. Pe site nu apare nimic, nici ordine de zi, nici proiectele dezbătute, nimic.
De ce ne pasă de acest lucru?
În primul rând este un lucru care ține de respectul față de cetățean, transparență, de informarea lui și nu doar de asta. Legea ne dă dreptul să contribuim la aceste proiecte, să trimitem sugestii sau observații, să spunem dacă le considerăm potrivite sau nu, dar dacă ele nu sunt afișate, nu putem face asta. Vom lua doar la cunoștință că s-au adoptat și-atât și vom spune că suntem neputincioși la a rezolva problemele din jurul nostru.
Noua pagină: www.primariaradauti.ro are o secțiune prietenoasă, unde orice cetățean ar trebui să aibă acces la informațiile legate de hotărâri, procese verbale, informații publice etc.
Vrem sau nu, toate aceste decizii ne privesc – că se vinde un teren din Rădăuți care aparține Primăriei, că se aprobă reguli pentru construcții (regulamente de urbanism), că se aprobă tarife și condiții pentru locuințele ANL sau pentru agentul termic, că se decide cum se cheltuie banii publici, toate aceste lucruri au impact direct asupra rădăuțenilor. O parte din acești bani vin din impozite și taxe locale, alții de la bugetul de stat la care tot noi, cetățenii contribuim (prin TVA-ul plătit la fiecare cumpărătură sau prin contribuțiile care ni se opresc din salarii). E momentul să ne pese mai mult.
În luna martie 2017, un grup de membri al grupului nostru civic refăcea gratuit site-ul Primăriei Rădăuți. Scopul acestui efort a fost tocmai cel de a aduce informația mai aproape de cetățean, pentru că-l privește.
Ce solicităm?
- Respectarea legislației de către Primărie – publicarea de îndată a tuturor hotărârilor de Consiliu Local + anexe și pe viitor cu cel puțin 10 zile înainte de adoptarea lor;
- Publicarea dispozițiilor primarului (cel puțin a celor normative și a celor de convocare ale ședințelor de Consiliu Local);
- Luarea de atitudine de către consilieri, membrii Consiliului Local – ei sunt aleșii rădăuțenilor, ei sunt cei care iau decizii pe care Primăria trebuie să le pună în aplicare.
- Discutarea acestui manifest în ședința de Consiliu Local și comunicarea măsurilor luate.
Vom trimite această solicitare astăzi și către Consiliul Local și Primăria Rădăuți, prin e-mail în mod oficial și vom aștepta răspunsul autorităților.
Administrația publică este menită să fie în slujba cetățeanului și în practică, nu doar în teorie. Este posibil să ne atragem antipatii pentru această poziție și ne asumăm acest lucru pentru că aceste principii: deschiderea și respectul față de cetățean, transparența și o comunicare minimă noi credem că sunt de bază într-o democrație, într-o societate modernă așa cum ne dorim să fim, în anul 2017, chiar și la Rădăuți.
Pentru un Rădăuți cu cetățeni informați asupra deciziilor care-i privesc,
Echipa „Rădăuțiul civic”
Anul trecut am promovat o hotărâre de consiliu local prin care administrația este obligată sa publice toate contractele de achiziții publice în integralitatea lor cu anexe în maxim 15 zile de la semnare. Dacă ați înnoit site-ul este și această secțiune prevăzută și respectată?
Felicitări! Noi am refăcut site-ul din timpul nostru, ca voluntari. Primăria este cea care trebuie să publice toate informațiile, asta și cerem. E o veste foarte bună și contractele de achiziții publice sunt foarte importante! Ce număr are hotărârea de Consiliu Local? Putem să cerem textul ei și să cerem să fie și el respectat.
Aici este o sectiune cu informatii financiare:
http://primariaradauti.ro/interes-public/informatii-financiare/
Am descoperit și secțiunea de achiziții publice:
http://primariaradauti.ro/interes-public/achizitii-publice/achizitii-publice/
Se pare că sunt publicate și contractele din anul 2017, la zi