Asociația Rădăuțiul Civic a câștigat definitiv procesul cu Servicii Comunale, care a refuzat să comunice date despre deșeurile colectate

La începutul anului 2023, un activitst de mediu a filmat dezastrul de la groapa de deșeuri Satu Mare și a surprins utilaje ale Servicii Comunale care duceau în continuare deșeuri acolo (pentru depozitare sau transfer), deși groapa era închisă. Mai rău, utilajele acopereau deșeurile cu pământ.

Am vrut să înțelegem, înainte de orice speculații, câte deșeuri colectează Servicii Comunale, cât ne costă, ca oraș, colectarea și transportul lor.

Întrebările adresate Servicii Comunale au fost următoarele:

  1. Care sunt cantitățile de deșeuri colectate în anii 2020, 2021 și 2022 din Mun. Rădăuți (frație umedă, fracție uscată). 
  2. Care sunt costurile Servicii Comunale S.A. pentru transportul fracției umede la groapa de gunoi Moara în acești ani, pe fiecare an în parte.  
  3. Care sunt sumele încasate de Servicii Comunale pentru deșeurile reciclabile în anii 2020, 2021, 2022. 
  4. Care este motivul pentru care Garda de Mediu a amendat în repetate rânduri Servicii Comunale cu privire la groapa de deșeuri din comuna Satu Mare, depunând chiar plângere la Parchetul dpl Judecătoria Rădăuți? 
  5. Servicii Comunale S.A. depozitează în continuare deșeuri la această groapă închisă? În caz afirmativ, care este motivul? Este vorba despre o economie la bugetul companiei? 

Doar că, supriză. Ne-am lovit de un refuz categoric privind informațiile de la punctele 1-3 printr-o adresă semnată de consilierul juridic Vasile Ștreangă și ni s-a spus că publicarea acestor informații ar aducere atingere concurenței loiale.

La acel moment, lucrurile arătau cam așa, cu un pârâu care trecea chiar pe lângă groapa de deșeuri și care străbate comuna Satu Mare.

Acțiune în instanță și câștig în două luni de zile la instanța de fond (Tribunalul Suceava)

Am explicat aici de ce este un abuz și am acționat compania în instanță.

La acel moment, administratorul interimar al Servicii Comunale, Adrian Jecalo, ne-a contactat și ne-a comunicat că acțiunea noastră „este o șicană la adresa companiei”. E păcat că atât înțeleg conducătorii unor companii cu capital public integral din drepturile și libertățile cetățenilor, când vine vorba de respectarea unui drept constituțional, cel al accesului la informații de interes public.

Două luni mai târziu am avut câștig de cauză la Tribunalul Suceava și instanța a obligat Servicii Comunale să ne comunice informațiile solicitate.

Tribunalul Suceava a reținut în hotărârea pronunțată, rămasă definitivă, că nu doar informațiile cerute sunt informații de interes public, ci și dosarul achizițiilor realizate de o companie cu capital unic sau majoritar public.

Servicii Comunale nu se lasă și face recurs

În data de 15 iunie 2023, Servicii Comunale face recurs și arată că comunicarea unor astfel de date ar fi o imixtiune a instanței în activitatea Servicii Comunale și a SC FLORCONSTRUCT SRL, firma care administrează groapa de gunoi de la Moara.

În data de 8 noiembrie 2023, la primul termen, Curtea de Apel Suceava a respins recursul ca nefondat și hotărârea a rămas definitivă. Astfel, după aproape un an de zile, am aflat datele pe care Servicii Comunale le-a ținut secrete.

„Secretele” apărate de Servicii Comunale cu prețul unui litigiu

După rămânerea definitivă a hotărârii, am primit de la dl Cornel Burgheaua, consilier juridic, răspunsul care conține datele cerute, pe care le-am redat aici într-o formă grafică.

În anul 2022, prin HCL nr. 14/2022, s-au modificat tarifele de salubritate, iar tarifele aprobate pentru colectarea deșeurilor arată astfel.

Datele sunt, însă, insuficiente pentru a oferi o imagine clară asupra modului în care sunt gestionate deșeurile în municipiul Rădăuți: dacă e eficient sau nu, dacă se cheltuie excesiv sau nu, dacă taxa de salubritate pe care o plătesc cetățenii reflectă un serviciu calitativ sau nu. În urmă cu câțiva ani a fost crescută taxa de salubritate pentru a acoperi costurile aferente, însă, în lipsa datelor și cu o asemenea atitudine a Servicii Comunale, este dificil de evaluat cum se reflectă taxa în costurile companiei.

Mai mult, potrivit legii, refuzul nejustificat de a răspunde la cererea de informații de interes public reprezintă abatere disciplinară și, în consecință, vom cere ca legea să fie aplicată. Informațiile privind activitatea de interes public a Servicii Comunale sunt publice și vor rămâne așa. Vom continua să documentăm acest subiect.

Dă mai departe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*